Dag tre

Dag 3 – Din syn på politik

Jag är sjutton år, blivande arton. Personligen (detta kommer nog att bli en ganska personlig syn på politiken) så är jag inte det minsta duktig när det gäller politik i teorin. Helt ärligt så fick jag ett IG i samhällskunskap A under första året på lilja, men ska läsa om bland annat den kursen under en sjunde termin pga mycket frånvaro och att jag helt enkelt inte har klarat många ämnen.

Men när det gäller politik i praktiken så förstår jag den ganska bra. Fast när jag får uppleva och vara med om/i politiska saker så tycker jag att det är roligt. Eller egentligen är det inte bara roligt utan jag förstå det på ett sätt som inte går att förklara. Dessutom så är det verkligen en speciell känsla när man inser att jag, en liten obetydlig person i inlandet som är andra generationens invandrare, kan förändra saker. Riktigt stora saker!
Det är verkligen en oförklarlig känsla att förstå att vem som helst kan göra en ändrig i världen.
30
Att man kan hjälpa till för att förbättra skolan för andra människor även om man inte själv får uppleva det. Eller se till att landets ekonomi blir förbättra eller varför inte det som jag tro jag brinner mest för. Jämsälldhet, jämlikhet och normer. Att mina barn kanske kan få en bättre uppväxt än den jag har haft och personer innan mig.
Mina förhoppningar är att barn i framtida inte ska växa upp till liknande, eller värre, skönhets ideal som det finns i dagens samhälle. Och att det inte ska spela någon större roll egentligen om man är tjej eller kille, man ska tänka på människors personlighet & färdighet och inte deras kön.

Detta är några av anledningarna till att jag är medlem, och dessutom aktiv medlem sedan i år, i grön ungdom & miljö partiet. Självklart är jag även med för att jag tycker miljön är viktigt men ärligt så orkar jag inte ta upp det här för då vet jag inte när jag kommer sluta skriva.

En av sakerna som jag tycker är så bra med gu & mp är att vem som helst får bli medlem och vill man bli en aktiv medlem så är det väldigt lätt. Och den lokala avdelningen brukar välkomna nya medlemmar oavsett om de vill vara aktiva eller bara vara medlem.
Dessutom i mp så finns det inte åldersgräns man får vara hur gammal man vill och i gu får man vara hur ung man vill för att bli medlem.

Jag minns inte när jag blev medlem men har sen i år varit aktiv medlem och tänker fortsätta vara det, då jag trivs med alla människorna och gillar det vi gör (:
Kanske vart lite långt och annorlunda men tycker det förklara ganska bra min syn på politiken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback